Bir İnsan Çiz Projektif Testi Yapay Zeka Tabanlı Sistem Tasarımı


Creative Commons License

Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Biyomedikal Mühendisliği Anabilim Dalı Başkanlığı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mustafa ARSLAN

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): İnci Zaim Gökbay

Özet:

Akıllı makinelerin özellikle de öğrenebilen, öngörebilen akıllı sistemlerin oluşturulması fikri 1980'li yıllarda ortaya atılmıştır. Teknolojinin gelişimiyle günlük hayatımızın parçası haline gelen akıllı makineler (yapay zeka); uzman sistemler, bulanık mantık, genetik algoritma, ve yapay sinir ağlarıyla öğrenebilen, muhakeme eden, geçmiş bilgilerden faydalanan, planlayan, öneri sunan, iletişim kuran yapılar haline gelmiştir. Yapay zeka sistemleri birçok disiplinde farklı amaçlarla kullanılırken bu yaygın kullanım sırasında geliştirilen yöntemler diğer alanların da gelişimine katkıda bulunmaya devam etmektedir. Bu tez çalışması kapsamında 4-14 yaş aralığındaki çocuklara uygulanan Bir İnsan Çiz projektif testinin yapay zeka tabanlı biçimde dijital ortama taşınması amaçlanmıştır. Testin amacına uygun olarak duyguları grafik biçiminde ifade etmeyi teşvik edecek, gözetimden uzak çocuğa oyun oynarken içsel ifadesini aktarabileceği bir ortam yaratılmış ve çözümlemesi öğrenme algoritmalarıyla yapılmıştır. Bu ağların eğitilmesinde ve test edilmesinde farklı ortam ve yaşlardaki çocuklardan toplanmış olan insan figürü çizim verileri kullanılmıştır. Geliştirilen sistemle birlikte birey tarafından çizilen görüntüde örüntü tanımlama işlemi gerçekleştirilmiştir. Bu şekilde testin uygulanması sırasında çocuğun oyun ortamında gelen yönergelerle kendini ifade etmesi sağlanırken uzmana zaman kazandırılarak tüm adımların analizinin yapıldığı diğer uygulamalarına yardımcı bir yapı oluşturulmuştur. Anahtar kelimeler: Bir İnsan Çiz Testi, yapay sinir ağları, yapay zeka, çok kriterli karar verme.
The idea of the creation of intelligent machines, especially intelligent systems that can learn and predict, was introduced in the 1980s. With the development of technology, intelligent machines (artificial intelligence), which have become part of our daily lives, have become structures that can learn, reason, benefit from past information, plan, offer suggestions and communicate with expert systems, fuzzy logic, genetic algorithms and artificial neural networks.While artificial intelligence systems are used for different purposes in many disciplines, the methods developed during this common use continue to contribute to the development of other fields.Within the scope of this thesis, it is aimed to transfer Draw a Person projective test that applied to children aged 4-14 years to digital environment based on artificial intelligence. In accordance with the purpose of the test, an environment which is encouraged to express emotions in graphical form and away from supervision and which can convey the inner expression to the child while playing games has been created and its analysis has been made with learning algorithms. In the training and testing of these networks, human figure drawing data collected from children of different ages and environment were used. With the developed system, pattern recognition was performed on the image drawn by the individual. In this way, during the application of the test, it is ensured that the child expresses himself / herself with the instructions given in the play environment, while saving time for the expert and creating a structure to help other applications where all steps are analyzed. Keywords: Draw a Person Test, artificial neural networks, artifical intelligence, multi criteria decision making.