HALKLA İLİŞKİLERDE KRİZ İLETİŞİMİ VE İLİŞKİ SÜRDÜRME STRATEJİLERİNİN KULLANIMI: SAĞLIK BAKANLIĞI’NIN PANDEMİ DÖNEMİ TWITTER İÇERİKLERİNE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA


Creative Commons License

TAŞKIRAN H. B., AĞCA M. E.

İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.69-86, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Halkla ilişkilerin ilişki yönetimi olarak ele alınmasını sağlayan ilişki paradigması, kurumlar ile hedef kitleler arasında uzun dönemli ve olumlu ilişkilerin oluşturulması, geliştirilmesi ve sürdürülmesini amaçlamaktadır. İlişki paradigması, arzu edilen kurum-hedef kitle ilişkilerinin varlığı için ise ilişki sürdürme stratejilerine başvurulması gerekliliğini öngörmektedir. İlişki sürdürme stratejileri, kurumların hem olağan koşullarda hem de kriz gibi olağanüstü durumlarda hedef kitleleriyle olan ilişkilerinin yönetimi için bir çerçeve sunmaktadır. Beklenmedik zamanlarda ortaya çıkan krizler, kurum performanslarını önemli ölçüde etkileyebilme ve olumsuz sonuçlara yol açabilme özelliğinin yanı sıra paydaş beklentilerinin karşılanmasını da tehdit eden durumlardır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler sonucu gündeme gelen sosyal medya ise sahip olduğu hız ve anındalık özellikleri ile kriz dönemlerinde ilişki sürdürme stratejilerinin uygulamaya aktarılmasında kullanılabilecek bir kapasite önermektedir. Bu çalışma, sosyal medyanın kriz dönemlerinde ilişki sürdürme stratejileri yönünden kullanımını ortaya koymak üzere planlanmıştır. Literatürde konunun kamu kurumları perspektifinden ele alınmamış olduğunun tespit edilmesi nedeniyle bu çalışmada kamu kurumlarına odaklanılmış ve tüm dünya gündeminde önemli yer edinen Covid-19 sağlık krizi döneminde Sağlık Bakanlığı ile Sağlık Bakanı’nın sosyal medya faaliyetleri Twitter üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, bakanlık ile bakan tarafından pandemi krizi döneminde paylaşılan içeriklerin nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği kullanılarak incelendiği bir araştırma yürütülmüştür. Çalışma kapsamında, 11 Mart 2020 ile 16 Mayıs 2022 tarihleri arasında paylaşılan içerikler analize tabi tutulmuştur. Araştırmada dönemsel bir bölümleme yapılmış; ilk vakanın ortaya çıktığı 11 Mart 2020 ile 30 Mayıs 2022 tarihine kadar olan süreçte Covid-19 kısıtlamalarında yapılan resmi değişiklikler ile bağlantılı biçimde araştırmada üç farklı dönem belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular incelendiğinde, Covid-19 sağlık krizi döneminde en sık başvurulan ilişki sürdürme stratejisinin görev paylaşımı olduğuna işaret etmiştir.
The relational paradigm, which enables public relations to be considered as relationship management, aims to build, develop and maintain long-term and positive relations between corporations and publics. The paradigm envisages the necessity of applying relationship maintenance strategies for the existence of desired organization-public relationships. Relationship maintenance strategies provide a framework for the management of corporations’ relations with their publics, both in ordinary conditions and in extraordinary situations such as crises. Crises that arise at unexpected times are situations that threaten the fulfillment of stakeholder expectations, as well as the ability to significantly affect corporate performance and lead to negative consequences. Social media, which has come to the fore as a result of developments in information and communication technologies, offers a capacity that can be used in the implementation of relationship maintenance strategies in times of crisis with its speed and instantaneous features. This study has planned to reveal the use of social media in terms of relationship maintenance strategies in times of crisis. It has been seen in the literature that the issue has not been addressed from the perspective of public institutions. For this reason, the focus has been on social media activities of Ministry of Health and Minister of Health during the Covid-19 health crisis, which has an important place on the world agenda. In the study, a research was conducted in which contents shared by the ministry and the minister during the pandemic crisis were analyzed using the content analysis technique, one of the qualitative research methods. Within the scope of the study, Twitter contents shared between 11 March 2020 and 16 May 2022 were subjected to analysis. A periodic segmentation was made in the research; From 11 March 2020, when the first case appeared, to 30 May 2022, three different periods were identified in the study, in connection with the official changes in Covid-19 restrictions.The findings obtained from the research indicated that the most frequently used relationship maintenance strategy during the crisis period is task sharing.