Pirselimoğlu’nun Omega Erkekleri: Mimetik Ressentiment ve Dolayımsız Arzular


Sarı M.

sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.43-83, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2021
  • Doi Numarası: 10.32001/sinecine.788856
  • Dergi Adı: sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: International Index to Film Periodicals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.43-83
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada René Girard’ın insan arzusunun kökenleri ve işleyişini tasarımladığı mimetik kuramı çerçevesinde yönetmen Tayfun Pirselimoğlu’nun Pus (2009), Saç (2010) ve Ben O Değilim (2013) filmlerindeki erkek karakterler çözümlenmiştir. Ele alınan filmlerin ortak özelliği erkek ana karakterlerin sosyo-ekonomik yapının en altında yuvalanan, hem maddi hem de kişiler arası ilişkiler açısından mağdur-kurban konumuna yerleştirilen ‘omega erkek’ler olmalarıdır. Pirselimoğlu’nun omega erkeklerinin duygudurumları Girard’ın mimetik kuramı ve bu kuram bağlamındaki ressentiment çerçevesinde incelenmiştir. Girardcı yaklaşımın toplumsal cinsiyet perspektifiyle melezleştirilmesi yoluyla metin analizi gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda, erilliğin yitimini deneyimleyen erkek karakterlerin hayata karşı ressentiment dolu oldukları sonucuna varılmıştır. Hâkimiyeti altında oldukları iktidarsızlık hissinden başka bir erkeğe dönüşerek kurtulmak isterler ve kimliklerini ressentiment duygusuna göre oluştururlar.

Anahtar Sözcükler: Mimesis, mimetik kuram, ressentiment, René Girard, omega erkekler.

Pirselimoğlu's Omega Males: Mimetic Ressentiment and Unmediated Desire

This study analyzes the male characters in director Tayfun Pirselimoğlu’s films Pus (2009), Saç (2010), and Ben O Değilim (2013) within the framework of René Girard’s mimetic theory, which is based on the origins and the functioning of human desire. The common feature of the films is that the main characters are 'omega males' nestled at the bottom of the socio-economic structure and placed in the position of victim in terms of both economics and interpersonal relations. This study examines the mood states of Pirselimoğlu’s omega males within the framework of ressentiment in Girard’s mimetic theory and conducts a textual analysis that pairs this Girardian approach with a gender perspective. It argues that Pirselimoğlu’s male characters experience the loss of masculinity and are full of ressentiment toward life; they desire to get rid of the feeling of impotence by transforming into other men, and they form their identity through the emotion of ressentiment.

Keywords: Mimesis, mimetic theory, ressentiment, René Girard, omega male.