Hatırlı Pazarlamanın Müşteri Davranışına ve Memnuniyetine Etkisi


Creative Commons License

Gümüş D., Kızılırmak İ.

Journal of Yasar University, cilt.18, sa.72, ss.380-404, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 18 Sayı: 72
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.19168/jyasar.1273715
  • Dergi Adı: Journal of Yasar University
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.380-404
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İnternet teknolojisinin gelişmesi, bilginin hızlı bir şekilde yayılması sonucunu ortaya çıkarmış ve özellikle sosyal medya bu noktada oldukça aktif bir rol almaya başlamıştır. Tüketicilerin herhangi bir ürün ya da hizmeti satın almaya karar verme aşamasında daha önce deneyimlemiş olanların görüşlerini almak üzere sosyal medyadan faydalanmaları, bunun bir göstergesi olarak yorumlanabilir. Bu gelişmelerin sonucu olarak takipçilerinin ilgi alanlarında ve satın alma kararlarında etkileyici güce sahip olan kişiler pazarlamada “fenomen (influencer/kanaat önderi)” kavramını, bu kişilerin işletmeler tarafından tespit edilerek pazarlama alanında kullanılması ise “hatırlı pazarlama” kavramını gündeme getirmiştir. Rekabetin oldukça yoğun olduğu turizm sektörü de bu yeni kavramdan etkilenmiş ve turizm pazarlamasında da kullanılan bir yöntem haline gelmiştir. Bu doğrultuda çalışmada hatırlı pazarlamanın müşteri davranışına ve memnuniyetine etkisi incelenmiştir. Nicel bir çalışma olarak tasarlanan bu araştırmanın evrenini, Instagram kullanıcıları oluşturmaktadır. Veriler toplanırken, evrenin tamamına ulaşmak zor olduğundan katılımcılara olasılığa dayalı olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme tekniği ile ulaşılmış ve anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler IBM SPSS 26 programı ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda “Sosyal Medya Fenomenlerine ve Konaklama İşletmeleri Paylaşımlarına Yönelik Tutum” ve “Konaklama İşletmesi Tercihinde Sosyal Medya Fenomenlerinin Etki” Düzeyi değişkenlerinin, “Sosyal Medya Fenomenlerinin Önerdiği Konaklama İşletmesini Tercih Edenlerin Memnuniyet Düzeyi” değişkeni üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir etkide bulunduğu tespit edilirken; “Sosyal Medya Fenomenlerinin Konaklama İşletmelerine Yönelik Paylaşımlarından Etkilenme Düzeyi” değişkeninin ise istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin bulunmadığı tespit edilmiştir.
The development of internet technology has resulted in the rapid spread of information and especially social media has started to take a very active role at this point. The fact that consumers while deciding to purchase any product or service, use social media to get the opinions of those who have experienced it before can be interpreted as an indicator of this. As a result of these developments, people who have impressive power in the interests and purchasing decisions of their followers have brought the concept of "phenomen (influencer/opinion leader)" to the agenda, and the concept of "influencer marketing" when these people are identified by businesses and used in the field of marketing. The tourism sector, where the competition is quite intense, has also been affected by this new concept and has become a method used in tourism marketing. In this context, the effect of influencer marketing on customer behavior and satisfaction was examined in this study. The population of this research, which is designed as a quantitative study, consists of Instagram users. While collecting the data, since it is difficult to reach the entire universe, the participants were reached by convenience sampling technique, one of the non-probability sampling methods, and a questionnaire was applied. The data obtained were analyzed with IBM SPSS 26 program. As a result of the analysis, it was determined that the variables "Attitude Towards Social Media Influencers and Accommodation Business Posts" and "Influence of Social Media Influencers on Accommodation Business Preference" had a statistically significant and positive effect on the variable "Satisfaction Level of Those Who Prefer the Accommodation Business Recommended by Social Media Influencers", while the variable "Level of Influence of Social Media Influencers' Posts on Accommodation Businesses" did not have a statistically significant effect.