Rast Müzikoloji Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.1135-1141, 2016 (Scopus)
Şiir ve müzik, sözlü bir müzik eserinin üzerinde durduğu iki sac ayağını oluşturur. Hal
böyleyken bir eseri hem müzikal hem de edebî yönden dikkate alarak birbiri ile ilişkisini
inceleyen çalışmalara pek rastlanmamaktadır. Her iki disiplin için de çok çeşitli araştırma
yöntemleri mevcuttur. Müzik ve edebiyatın bir arada değerlendirileceği bir çalışmada, sonuçları
her iki alan için ortak bir zemine oturtulabilecek araştırma yöntemleri seçilmelidir.
Çalışmamızda güftenin müzikal bir kisveye bürünme sürecinde canlı bir unsur olarak nasıl rol
alabileceğini inceleyeceğiz. Söz ile müzik arasındaki bağlantıyı araştırırken, yazının derin
yapısına ulaşmayı ifade eden yapısalcı analizden yararlanacağız. Müzik yönünden ise, eserlerin
temposunu sayısal olarak tespit etmekten ibaret olan bir yol izleyeceğiz. Elde edeceğimiz
sonuçları karşılaştırmak suretiyle, güftenin bürünmüş olduğu müzikal sûretteki rolünü
araştıracağız.
Poetry and music are two most important parts of a musical work with lyrics. And yet it
is considerably difficult to find studies which examines them from the perspective of both music
and literature. There are many different research methods for both disciplines. In a study that
assesses music and literature together, selected methodology should be the one that provide, for
both disciplines, a common ground upon which the results can be based. In this study, we plan
to examine how the lyrics -as a living component- plays a role during the process of
transformation from a text to a musical composition. Structuralism, which gives an opportunity
to have a deeper meaning of texts, will be used in the research. In terms of music, it is aimed to
determine the numerical values of the musical works’ tempos. By using the results of this
measurement, a comparison will be made and the role of the lyrics in the body of a musical
piece will be shown.