Duyurular & Dokümanlar

From Exclusion to Inclusion - A Model Towards Upskilling and Integration (Sosyal Uyumlaşmaya-Beceri Kazandırma ve Bütünleşmeye Yönelik Bir Model)
Rapor
27.03.2021

Sosyal Uyumlaşmaya – Beceri Kazandırma ve Bütünleşmeye Yönelik Bir Model (FETI) Proje Numarası: 2019-1-NO01-KA204-060276.

Bu proje, Avrupa Komisyonu tarafından desteklenmektedir. (Erasmus+ programı – yetişkin eğitimi için KA2 Stratejik Ortaklığı) Avrupa Komisyonu'nun bu yayının üretimine verdiği destek, sadece yazarların görüşlerini yansıtan içeriğin tasdik edildiği anlamına gelmez ve komisyon, burada yer alan bilgilerin herhangi bir şekilde kullanımından sorumlu tutulamaz.

FETI Yerel İhtiyaçlar Çalışması

FETI yerel ihtiyaçlar araştırması, akademik ve mesleki teklifler eşleştirme aracı için, konsorsiyumun modelleri ve yapıyı üretme ve geliştirme çalışmasında gereksinim duyulacak asıl verilere/dayanaklara ilişkin yapıyı ve temeli sağlar.

Bulgular, hem niteliksel hem de nicel verilerin sadece ortaklar tarafından değil, yeni müfredat yöntemlerinin ortaya konmasında bu bilgileri kullanmak veya projenin hedeflerine dahil olmak isteyebilecek yerel eğitim sağlayıcılar ve projeyle ilişkili diğer organizasyonlar tarafından da kolayca özümsenmesine olanak sağlar.

FETI projesi, katılımcı göçmen ve mültecilerin becerilerini emek piyasasının mevcut ihtiyaçlarıyla eşleştirmeyi amaçlayan bir girişimdir. Bu kişilerin 'sosyal dışlanma'larında etkili olan birçok faktör vardır. Katılımcı gruplarımızdaki bazı yetişkinler çok sınırlı düzeyde ilk veya orta öğretim fırsatına sahip olmuş olacakken, diğerleri çok az iş deneyimine sahip olacak veya hiç olmayacaktır. Katılımcı gruplarımızın birçoğu dil becerileriyle ilgili zorluklarla karşı karşıya kalacak, bazıları ise doğal olarak yeni ülkelerinin hem sosyal hem de ekonomik açıdan nasıl işlediğini pek anlayamayacaktır.

Sosyal bütünleşme, yetişkin eğitimi ve göç gibi sorunlar tek bir projenin tek başına çözemeyeceği kadar büyük olmasına karşın, birçok ülke aynı sorunları paylaştığından, metotların koordinasyonun, mülteci nüfusun istihdamına katkıda bulunacak şekilde iş, eğitim ve öğretimi güvence altına alma konusunda en azından yardımcı olabileceği düşünülmüştür.

Göçmenlerin ve mültecilerin ev sahibi ülkenin toplumuyla bütünleşmesini teşvik etmeyi planlıyoruz. Bunu başarmanın en iyi yolunun, bu insanların tümü için genel bir yaklaşım geliştirmek yerine, her bireyin konumunu güçlendirecek stratejiler, yöntemler ve eğitim fırsatları geliştirmek olduğuna inanıyoruz. Her bir kişinin niteliklerini, becerilerini ve yetkinliklerini değerlendirecek ve temel yetkinlikleri geliştirmek için süreci bu değerlendirme üzerine inşa edeceğiz. Modelimiz, bireylerin kendi öğrenme stratejilerinin farkına varmalarını sağlayarak öğrenimlerine devam etmelerini veya iş gücüne katılımlarını destekleyecektir. Her bir katılımcının çalışma hayatına katılmak ya da öğrenimine devam edebilmek için kendi ihtiyacına en uygun yolun hangisi olduğunun farkına varmasını sağlamak için çalışacağız.

Dil engelleri, yetersiz gelir ve kültürel farklılıklar, katılımcı grubumuzun yeni toplumlarıyla bütünleşmelerinde aşılması gereken konulardan bazılarıdır. Bu nüfus için süreci kolaylaştırmayı ve gerektiğinde yeni rotalar geliştirmeyi planlıyoruz.

Konsorsiyum ortaklarından gelen veriler, hem yerel bölgelerindeki mülteci ve sığınmacıların sayısı, hem de onların mevcut toplumlarıyla bütünleşmelerini teşvik etmek için sunulan hizmetler bağlamında geniş bir farklılık gösterdi. Türkiye, konsorsiyumun diğer ortaklarına kıyasla açık ara en fazla sayıya (3.9 milyon) sahipken, Norveç'te bu sayı 238.000, İtalya’da ise toplam yabancı nüfusu 5.255.500’dir. İtalya’da projenin iki bölgesi Piedmont ve Torino’da, bu rakamlar sırasıyla 427,911 ve 117.979’dur, ancak bu rakamlar sadece mültecileri değil, tüm yabancı nüfusu kapsamaktadır. İskoçya'da ise mülteci nüfusu 5.500'dür.

Sunulan hizmetler de çok çeşitlidir: mali destek, barınma, istihdam ve eğitim danışmanlığından dil eğitimine kadar farklı seviyedeki destekler, neredeyse sıfırdan başlayıp oldukça kapsamlı programlara kadar çeşitlenmektedir. Verilen cevaplarda yardım kuruluşları ve küçük destek kuruluşlarının yanı sıra devlet müdahalesi de çeşitli kereler anılmıştır.

Bu modelin gelecekte çok sayıda kurum tarafından da kullanılabilmesi ve bağımsız hareket edilebilmesi için geçerli bir zemin sağlaması arzusuyla, küçük hedef gruplarımıza (her ülkede 20 kişi), bireyselleştirilmiş destek sunulacaktır.

Katılımcı gruplara sunulan hizmetler de, ülkeye hemen girişten sonra sunulan tavsiye ve destekten, ikamet statüsü verilmesinin hemen ardından eğitim planlaması yapılmasına kadar farklılık göstermektedir.

Konsorsiyum ortakları, iş piyasasına veya eğitim ve öğretime entegrasyonu teşvik etmek için becerilerin belirlenmesine yardımcı olacak malzeme ve araçlar üretmeyi amaçlamaktadır.

Çalışma sonucunda:

• Konsorsiyum ortaklarının çalışması, hedef gruba ilk günlerinde işaretlerle anlatmaktan mali desteğe ve barınma ve gerekli bürokratik konularda kılavuzluğa kadar ve mültecilerin kabul ülkesinde yerleşik bir statü kazanmalarından sonra kariyerlerinden eğitim rehberliğine kadar her türlü desteğe odaklanmıştır. Pek çok durumda, mültecilerin beceri setleri mevcut işgücü piyasasının ihtiyaçlarıyla eşleşmediğinden, bu durum mesleki eğitimden veya daha ileri seviye eğitimlerden ve hatta düşük seviyeli mesleklerden dahi dışlanmalarına yol açmıştır.

• Bireysel mülteci ve sığınmacıların ihtiyaçlarına daha uygun hale getirilmeleri ve bu insanların hızla toplumun değerli üyeleri haline gelmelerinin sağlanması için, kurumlar arasındaki ilişkilerin geliştirilmesi gerekmektedir.

• Bir dizi araç ve model üzerinde yapılan deneyler, hedef nüfusun daha üretken bir yaşam sürmesine yardımcı olacaktır.

• Bir dizi ortakla çalışıyor olmak, mültecilerin ihtiyaçlarını karşılayan önlemlerin etkinliğini test etmemize olanak tanıyacağı için projeye fayda sağlayacaktır. Bazı durumlarda, Orta Doğu ve Afrika uyrukluların yüzde istatistiklerinin, farklı ülkelerin sağladığı veri kümesinden ve konsorsiyum ortaklarının kendi verilerinden elde edilmelerinin zor olduğu görülmüştür. Proje, bu hedef kitlelerden 20 mülteci ile çalışacağından, katılımcıların hedef ülkelerden olmalarını ve dolayısıyla proje girişimlerinden yararlanmalarını sağlamak mümkün olacaktır.

• Proje, hedef gruplarla dil becerilerinin gelişimini daha detaylı olarak değerlendirmek ve onlara destek odaklı olması nedeniyle yetkin bir düzeye ulaşmalarını sağlamak için bir fırsat verir.

• Projenin yaygınlaştırılması ve Avrupa genelinde diğer kurumlarla iletişim kurulması, becerilerin değerlendirilmesine yönelik araçları, modelleri ve aktiviteleri aracılığıyla ortaya konacak deneyim ve uzmanlığın paylaşılmasına olanak sağlayacaktır.

• Hedef gruba tavsiye ve destek, yetişkinler için dil kurslarına erişimin sağlanmasından, eğitimin her seviyesine ilişkin bilgilendirme ve yönlendirmeye kadar pek çok formda ortaya çıkar. Gerekli belgelerin düzenlenmesi ve barınma için yardım sunulmaktadır. Kariyer rehberliği, her ortak ülkedeki farklı kurumlar aracılığıyla sağlanır.

• Konsorsiyum ortaklarından gelen beceri değerlendirmesi örnekleri bir beceri değerlendirme rehberi oluşturmak için temel olabilir.

• Mültecilerin ve sığınmacıların uygun mesleki çalışma, eğitim ve öğretime yönlendirilebilmeleri için daha tutarlı bir beceri değerlendirme sistemine ihtiyaç vardır.

Proje Ortakları

Proje koordinatörü (P1) – Oslo Voksenopplaering Service Senter, Norveç

P2 – Engim Piemonte Associazione, İtalya

P3 – İstanbul Üniversitesi, Türkiye

P4 – Scottish Wider Access Programme West SCIO, İskoçya

FETI Brochure IO1-EN.pdf Creative Commons License

Tez Dosyaları

Immanuel Wallerstein'ın Toplumsal Değişim Kuramı
Türk Sosyolojisinin Amerikan Sosyolojisiyle İlişkisi ve Bu İlişkinin Gelişimi